
پایش وضعیت لرزش چیست؟
به زبان ساده پایش وضعیت یعنی تحت پایش داشتن دوره ای رفتار یک سرمایه. این سرمایه می تواند یک تجهیز دوّار یا یک تجهیز ثابت مکانیکی یا غیر مکانیکی باشد. تجهیزات دوّار رفتار متنوعی از خود نشان می دهند که از این میان رفتار لرزشی ویژگی های بسیار مهمی دارد. عیوب مختلف در ماشین های دوّار از جمله نابالانسی، ناهمراستایی، خارج از مرکزی، لقی، خرابی چرخ دنده، بلبرینگ، یاتاقان ژورنال، تسمه، خرابی های الکتریکی و … همگی می توانند باعث لرزش ماشین شوند. تا وقتی که این عیوب در حد تلرانس های قابل قبول باشد، لرزش ناشی از آنها نیز در حد قابل قبولی قرار دارد. از این رو استانداردهایی از جمله استاندارد ISO 20816 مقادیر این حدود را برای ماشین های مختلف ارائه کرده است.


اندازه گیری های دوره ای لرزش با تکنیک های مختلف می تواند وضعیت یک ماشین دوّار را برای ما مشخص کند. در یک کارخانه فرآیندی با اندازه گیری و رد گیری تغییرات این اندازه گیری ها مثلا هر ماه یک بار سه واقعیت برای ما آشکار می شود.
-
اول اینکه آیا ماشین در سلامت قرار دارد یا نه،
-
دوم اینکه اگر ماشین در فرآیند خرابی قرار گرفته است، تا چه زمانی دامنه لرزش به حد اکثر مقدار مجاز خود خواهد رسید و
-
سوم اینکه عامل خرابی کدام است.
با داشتن این اطلاعات می توان وضعیت ماشین را پیش بینی و بهترین و موثرترین فرآیند تعمیراتی را برای دستیابی به کمترین هزینه، کمترین زمان خواب ماشین و مطمئن ترین نتیجه تعمیراتی برنامه ریزی کرد. از این رو به این روشن نگهداری پیشگویانه Predictive Maintenance (PdM) می گویند.

