خدمات تواتر سپاهان

پایش وضعیت دوره ای به منظور برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات ماشین های دوار کارخانجات تولیدی، بالانس محلی ماشین های دوار، بالانس در کارگاه بالانس، همراستاسازی لیزری ماشین های دوار از عمده خدمات این شرکت است که توسط کارشناسان مجرب در بالاترین سطح کیغیت جهت صنایع مخلف ارائه می شود.

پایش وضعیت
بالانس
همراستاسازی

همراستاسازی ماشین های دوار

در نصب ماشین های دوار لازم است محور دوران ( نه الزاماً کوپلینگهای) هر دو ماشین محرک و متحرک در یک راستا قرار گرفته و یک محور یکسان را تشکیل دهند. انجام این عمل احتیاج به اندازه گیری دقیق، محاسبه میزان حرکت لازم پایه های یکی از ماشین ها ( یا هر دو ماشین) و اعمال این حرکت ها است. بسته به حساسیت، اندازه، سرعت و دقت هر ماشین و همچنین قدرت جذب ناهمراستایی کوپلینگ، دقت اندازه گیری و انجام همراستاسازی میتواند از یک صدم میلیمتر تا چند دهم میلیمتر متفاوت باشد. بنابراین معمولاً روشهای مختلفی از استفاده از ریسمان و شمش و فیلر برای دقت های پایین، ساعت اندیکاتور برای دقت های متوسط و بالا و نهایتاً روشهای اپتیک لیزری برای دقت های بالا و سرعت عمل بالا در همراستاسازی استفاده می شود. در عملیات همراستاسازی نوع کوپلینگ و احتمال حرکت های هر ماشین در اثر رشد حرارتی و تغییرات نیروهای وارد بر ماشین بسیار تعیین کننده می باشد و ممکن است مخصوصاً در توربوماشین ها نیاز به محاسبات دقیق و در نظر گرفتن شرایط مختلف باشد.

شرکت مهندسی تواتر سپاهان مجری عملیات همراستاسازی مختلف به روشهای مختلف ساعت اندیکاتور و روشهای لیزری در ماشین های حساس کارخانجات تولیدی است.

بالانس تجهیزات دوار

نابالانسی یکی از عوامل اصلی ایجاد ارتعاش در ماشین های دوار است. البته این عیب معمولاً با عیوب معمول دیگری همچون لقی یاتاقان ها که می تواند در اثر ادامه کار ماشین با نابالانسی بیش از حد بوجود آید و یا با مشکلاتی همچون کمانش روتور یا ناهمراستایی می تواند همراه شود یا اشتباه تشخیص داده شود. عموماً انجام یک بالانس موفق بستگی به شناسایی و تفکیک این عوامل از یکدیگر بستگی دارد که خود به تجربه و تجهیزات مورد استفاده بستگی خواهد داشت.

آخرین مرحله ساخت یک روتور عملیات بالانس است که معمولاً در کارگاه و روی ماشین بالانس صورت می گیرد. علاوه براین معمولاً مسائلی همچون سایش غیر یکنواخت، تغییر شکل روتور، انجام تعمیرات روی روتور، جرم گیری و جدا شدن موضعی آنها، ایجاد کمانش در شافت و .. باعث تغییر بالانس روتور در طول دوره کارکرد آن شده و لرزش ماشین را افزایش می دهد. معمولاً این نوع نابالانسی ها را در محل روتور بدون باز کردن آن با اندازه گیری لرزش و فاز حرکت یاتاقانهای روتور و انجام محاسبات بالانس انجام می دهند و تحت عنوان بالانس در محل نام برده می شود.

شرکت مهندسی تواتر سپاهان با برخورداری از کارگاه بالانس مجهز و همچنین تجهیزات بالانسر پرتابل و تجربه چندین ساله انجام عیب یابی و بالانس روتوهای انواع ماشین های کوچک و بزرگ و حساس مختلف هم اکنون بعنوان یک مرجع معتبر در کشور مجری عملیات هر نوع بالانس ماشین های دوار است.

بالانس تجهیزات دوار

پایش وضعیت

نگهداری پیش گویانه (Predictive Maintenance- PdM) یکی از جالب توجه ترین بخش های روش های پیشرفته امروزی در نگهداری و تعمیرات است که عموماً مورد توجه کارشناسان مجرب این بخش قرار گرفته است. در این روش پارامترهایی همچون حرارت، جریان مصرفی، فشار سیال و .. و از همه مهم تر لرزش ماشین بعنوان پارامترهای تعیین کننده وضعیت ماشین مورد پایش قرار گرفته و کارشناسان نت (نگهداری تعمیرات) برای پیش گویی وضعیت ماشین روند تغییرات پارامترهای مذکور را با روند پیدایش و رشد خرابی های مخلف در ماشین تطبیق می دهند. قدرت شگرف این روش در حقیقت بستگی به میزان تطابق رد گیری هر پارامتر با عیوب است که عمدتاً بستگی به نوع پارامتر مورد اندازه گیری، نقاط و جهت های اندازه گیری، بازه های اندازه گیری، فواصل زمانی بین اندازه گیری های متوالی و دقت سیستم اندازه گیری دارد.

حفاظت

ماشین های دوار مهم که عموماً در صنایع تحت عنوان ماشین آلات حساس شناخته شده اند، بخش بزرگی از سرمایه های یک شرکت تولیدی را  تشکیل می دهد. علاوه بر بالا بودن قیمت این نوع ماشین ها، هزینه های تعمیراتی آن بسیار بالا بوده و مهم تر از آن، توقف ماشین مستقمیاً باعث توقف تولید خواهد شد و از همه مهم تر ادامه کار ماشین با لرزش بالا باعث شکست و انهدام آن ماشین و ایجاد خطرات جانی می گردد. از این روی باید این ماشین ها را بطور پیوسته و با دقت بالاتری تحت حفاظت قرار داد. به همین دلیل ارتعاش فن های بزرگ، توربین ژنراتورها، یاتاقان های بزرگ و .. با نصب سنسورهای دائم و مانیتورهای مجهز به رله هشدار و خطر اندازه گیری شده و در صورت گذر از حد هشدار با اعلان های چراغ یا آژیر اپراتورها را متوجه نموده و در صورت افزاش بیشتر دامنه و گذر از حد خطر، رله خطر فعال شده و باعث توقف خودکار ماشین می شود تا از حوادث ناگوار جلوگیری شود.

حفاطت
کنترل های حفاظت

مدیریت سیستم های هشدار باید شامل رله های هشدار وخطر، چراغ یا آژیر، سیستم تصدیق (Acknowledge)  و ری ست کردن آلارم ها و همچنین امکان بای پاس کردن باشد. در سیستم های مبتنی بر نرم افزار، همواره فهرست آلارم ها و تصدیق و ری ست آنها و احتمالاً توضیحات مرتبط ذخیره سازی و مدیریت می گردد.

حفاظت از پارامترهای دیگری همچون حرارت یاتاقان ها و سایر نقاط حساس مانند استاتور الکتروموتور، فشار و جریان سیال، جریان مصرفی الکتروموتور و  .. بصورت سنتی معمول است و لرزش عمدتاً در فن ها و توربین ژنراتورها و عموماً در روتورهای با قطر بالا اندازه گیری و پایش حفاظتی می شود.

سیستم های حفاظتی سنتی فاقد ثبت تاریخچه اطلاعات اندازه گیری شده می باشند ولی در سیستم های امروزی امکان ثبت کامپیوتری و یا ثبت و رد گیری در سیستم های PLC و یا DCS وجود دارد.

نکته مهم: بعضی از سنسورهای لرزش سنج فقط برای سیستم های حفاظتی قابل استفاده است و نمی توان از آن برای اندازه گیری های پایش وضعیت و عیب یابی استفاده نمود.

دستگاه مانیتور مراقب VM87 ساخت شرکت مهندسی تواتر سپاهان دارای دو لایه حفاظت و پایش وضعیت است. در لایه حفاظت، مانیتور قادر است سیگنالهای تا 16 سنسور لرزش سنج و 8 سنسور غیر لرزشی را دریافت و پس از نمایش در مقابل حدود هشدار و خطر وضعیت حفاظتی ماشین را با استفاده از 8 سری رله های هشدار و خطر اعلان نماید. سیستم مدریت آلارم ها که شامل تصدیق و ری ست است نیز برای مدیریت سیستم حفاظتی در دستگاه در نظر گرفته شده است.

عیب یابی

عیب یابی ماشین های دوار یکی از چالش های مهم بخش نگهداری و تعمیرات کارخانجات تولیدی است.  عیب یابی عموماً بعنوان یکی از ارکان اصلی پایش وضعیت شناخته می شود و عموماً در چارت پایش وضعیت بعد از مرحله تعیین وضعیت ماشین و آشکار سازی عیوب قرار می گیرد، اما در  بسیاری از شرکت ها این وظیفه واحد تعمیرات است تا با استفاده از ابزار آنالیز ارتعاشات و دستگاه های آنالیزر و تکیه بر تجارب عملی و سنتی خود عملیات عیب یابی را انجام دهند.

در فن آوری های امروزی پایش وضعیت که عموماً بر عهده بازررسی فنی ماشین های دوار می باشد شرکت هایی موفق تر هستند که پرسنل پایش وضعیت علاوه بر آشنایی کامل روش های آنالیز ارتعاشات و سایر آنالیز ها از جمله آنالیز روغن، جریان، ترموگرافی، التراسونیک، صوت و .. مکانیک تعمیراتی خوبی نیز باشند.

شرکت مهندسی تواتر سپاهان با بیش از دو دهه تجارب عملی در انجام آنالیز ارتعاشات بخش عمده ای از خدمات خود را به انجام عیب یابی های لرزشی توسط دستگاه های آنالیزر پرتابل و سیستم های آنلاین اختصاص داده است.

عیب یابی

آزمایشگاه آنالیز ارتعاشات

تمامی پدیده هایی که بتوانند حاوی دو انرژی مکانیکی پتانسیل و جنبشی باشند قطعاً نوسان یا لرزش را تجربه خواهند کرد. بسیاری از این پدیده ها بصورت مستقیم و غیر مستقیم در زندگی ما نقش دارند و برای استفاده بهینه از آنها یا جلوگیری از اثرات تخریبی آنها لازم است آنها را بخوبی بشناسیم. آزمایشگاه آنالیز ارتعاشات با برخورداری از از تجهيزات پيشرفته و کامل سنسورها، آناليزرها، کنترلر ارتعاش، تقويت کننده ها، مقايسه گر هاي دامنه ارتعاشي، تجهيزات کاليبراسيون مبدلهاي ارتعاشي، لرزاننده هاي متنوع و سيستم هاي کامل ايجاد، اندازه گيري و کنترل ارتعاش و نرم افزار هاي مربوطه امکان ارائه کليه خدمات آزمايشگاهي آناليز ارتعاشات را فراهم نموده است.

آزمایش های متنوعی از جمله آزمایش دوام (خستگي)، عملکرد، کالیبراسیون تجهیزات اندازه گیری، جستجوی فرکانس طبیعی، از جمله آزمایش هایی است که در آزمایشگاه آنالیز ارتعاشات ارائه می گردد.

شرکت مهندسي تواتر سپاهان با برخورداري از تجهيزات پيشرفته ، ارائه کننده کليه خدمات آزمايشگاهي آناليز ارتعاشات است. کليه آزمايشهاي ارتعاشي بر اساس استانداردهاي معتبر و تجهيزات کاليبره شده صورت مي پذيرد.

فهرست